Wypadek przy pracy – procedura i protokół powypadkowy
Wypadek przy pracy może zdarzyć się na każdym stanowisku i każdemu pracownikowi. Dlatego też warto znać procedurę powypadkową, a także ważne terminy, żeby wiedzieć jak zachować się w tej niecodziennej sytuacji.
W dzisiejszym wpisie dowiesz się:
- do czego zobowiązany jest pracodawca przy ustalaniu okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy,
- kto wchodzi w skład zespołu powypadkowego i co należy do jego zadań,
- jak wygląda prawidłowo sporządzony protokół powypadkowy,
- jak wygląda kwestia odszkodowania za wypadek przy pracy.
Obowiązki pracodawcy przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
W razie wypadku przy pracy do obowiązków pracodawcy należy:
- niezwłoczne podjęcie działań, które mają na celu wyeliminowanie bądź ograniczenie zagrożenia, zapewnienie udzielenie pierwszej pomocy wszystkim poszkodowanym, a także ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku,
- niezwłoczne zawiadomienie właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o ciężkim, zbiorowym bądź śmiertelnym wypadku przy pracy,
- prowadzenie rejestru wypadków pracy pracy,
- przechowywanie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z innymi dokumentami przez 10 lat.
Zespół powypadkowy i jego zadania
U pracodawcy, który nie ma obowiązku tworzenia służby BHP, w skład zespołu powypadkowego wchodzi pracodawca bądź pracownik, który jest zatrudniony przy innej pracy, lecz któremu zostało powierzone wykonywanie obowiązków związanych z BHP. Może to być także specjalista spoza zakładu pracy.
W zakładzie pracy, w którym nie występuje społeczna inspekcja pracy, w skład zespołu wchodzi przedstawiciel pracowników, który posiada aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP. W sytuacji, kiedy pracodawca z uwagi na małą liczbę pracowników, nie może utworzyć zespołu powypadkowego w składzie dwuosobowym, wówczas okoliczności wypadku przy pracy są ustalane przez pracodawcę i specjalistę spoza zakładu pracy. Nadmienić jednak należy, że zgodnie z przepisami w zespole powinny znajdować się obie strony stosunku pracy.
Do zadań zespołu powypadkowego należy:
- dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego urządzeń technicznych, ochronnych,
- zbadanie warunków wykonywania pracy, a także okoliczności, które mogły wpłynąć na powstanie wypadku,
- sporządzenie szkicu bądź wykonanie fotografii miejsca wypadku (w razie konieczności),
- wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego (jeśli istnieje taka możliwość),
- zebranie informacji o wypadku od świadków tego zdarzenia,
- zasięgnięcie opinii lekarza i innych specjalistów po to, aby móc ocenić rodzaj oraz skutki wypadku przy pracy,
- zebranie innych dowodów dotyczących wypadku przy pracy,
- dokonanie prawnej kwalifikacji wypadku,
- sformułowanie wniosków, a także określenie profilaktyki, co wynika z oceny ryzyka zawodowego.
Protokół powypadkowy
W protokole powypadkowym należy zawrzeć materiały, które zostały zebrane przez organy prowadzące śledztwo bądź dochodzenie w sytuacji, kiedy materiały te zostaną udostępnione. Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, zespół powypadkowy ma 14 dni od dnia zawiadomienia go o wypadku, na sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
Dopuszcza się możliwość ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w terminie późniejszym niż 14 dni, jednak jest to możliwe wyłącznie wskutek uzasadnionych trudności i przyczyn.
Zespół powypadkowy sporządza protokół powypadkowy w niezbędnej liczbie egzemplarzy. Najczęściej są to 3 dokumenty. Poszkodowany zapoznaje się z treścią protokołu powypadkowego. Ma również prawo do tego, aby zgłaszać zastrzeżenia i uwagi do ustaleń, które zostały zapisane w protokole powypadkowym.
Pracodawca ma 5 dni od dnia sporządzenia protokołu powypadkowego na to, aby go zatwierdzić. W sytuacji, kiedy protokół nie jest zgodny z rozporządzeniem bądź zostały zgłoszone uwagi czy zastrzeżenia co do protokołu, wówczas pracodawca zgłasza niezatwierdzony protokół powypadkowy zespołowi w celu uzupełnienia i wyjaśnienia. W przypadku złożenia zastrzeżeń co do treści protokołu (czy to przez pracownika, jego rodzinę czy też pracodawcę) zespół w ciągu 5 dni powinien sporządzić prawidłowy protokół z uwzględnieniem uwag.
Zatwierdzony protokół niezwłocznie doręcza się poszkodowanemu pracownikowi bądź członkom rodziny zmarłego pracownika w przypadku wypadku śmiertelnego.
W przypadku protokołów powypadkowych, które dotyczą wypadków ciężkich, zbiorowych i śmiertelnych, pracodawca musi niezwłocznie doręczyć protokół powypadkowy właściwemu inspektorowi pracy.
Wypadek przy pracy a odszkodowanie
Pracownikowi, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego bądź długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, przysługuje jednorazowe odszkodowanie z ubezpieczenia wypadkowego. Przyznanie tego odszkodowania, ustalenie wysokości bądź odmowa należą do decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Roszczenie o wypłatę jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy nie ulega przedawnieniu.
Chciałbyś starać się o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy? Masz zastrzeżenia co do protokołu powypadkowego? Skontaktuj się z naszymi specjalistami z Centrum Prawa Pracy. Adwokat odpowie na Twoje pytania odnośnie wypadku przy pracy i ustali dalszy plan działania.